Romanes Sözlük

İstanbul-Çiçekçi Romanlar
Aşağıda yer alan Romanes-Türkçe sözlük Çingeneyiz.org ekibi tarafından İstanbul'un Şişli ilçesindeki çiçekçi Romanları arasında derlenmiştir. Siz de bölgenizde yaptığınız sözlük derlemelerini sitemize ulaştırarak yayınlanmalarını sağlayabilirsiniz.

İrtibat: cingeneyiz@yahoo.com

Gerekli Bilgiler:
Bilgileri yollayan kişinin memleketi. Hangi Roman grubuna ait olduğu. Yollanan sözcük ve kalıp cümleler türkçe karşılıkları ile beraber mail adresimize yollanmalıdır.

Organlar
Chib: Dil
Chiba: Diller 
Çank: Bacak
Çhora: Sakal
Danda: Dişler
Dant: Diş
Gi: Karın
Kalinco: Ciğer
Kan: Kulak
Kana: Kulaklar
Koçi: Diz
Kuni: Dirsek
Musi: Kol
Mustaça: Bıyık
Muy: Ağız
Nak: Burun
Naya: Parmak
Phuy: Kaş
Por: Bağırsak
Puro: Ayak
Puro: Ayak 
Puya: Kaşlar
Şoro: Baş
Thar: Damak
Vas: El
Vingise: Tırnak
Yakh: Göz
Yakha: Gözler
Yilo: Kalp

Akrabalık

Baba: Nine
Baçe: Ağabey
Baye: Ağabey
Biyav: Düğün
Bori: Gelin
Camutro: Damat
Camutro: Enişte
Chavo: Erkek
Chay: Kız
Mami: Nine
Miday: Anne
Modat: Baba
Mophral: Küçük kardeş (laxo) 
Nane: Ağabey(Laxo)
Papu: Dede
Phen: Kız
Phen: Kızkardeş
Phral: Kardeş(genel)
Phrala: Erkek

Hayvanlar

Bakro: Koyun
Baliçho: Domuz
Başno: Horoz
Berali: Arı
Coro: Katır 
Cukel: Köpek
Çhavri: Piliç
Çhavro: Piliç
Çirikli: Kuş
Gras: At
Guruv: İnek
Kanzavuri: Kirpi
Kaxni: Tavuk
Khuro: Tay
Maçhe: Balıklar 
Maçho: Balık
Meçka: Ayı
Misirka: Hindi
Paparuşka: Kelebek
Papin: Kaz
Richini: Ayı
Rukono: Köpek
Şoşon: Tavşan
Xer: Eşek

Araçlar
Amuni: Örs
Çaro: Tabak
Çhuri: Bıçak
Gono: Çuval
Katuna: Çadır
Kihl: Yağ
Klaşto: Kıskaç
Lil: Kağıt
Mayaro: Kepçe
Mirakh/Meniya: Ayakkabı
Petalo: Nal
Pişot: Körük
Pürüstüya: Saç
Roy: Kaşık
Sarxa: Çadır
Sevli: Sepet
Sorula: Çarık
Tesla: Keser
Thav: İplik 
Tover: Balta
Trasta: Torba

Tabiat Varlıkları
Derav: Deniz
Forli: Altın
Lon: Dere
Rukh: Ağaç
Rup: Gümüş
Xopaçi: Ağaç
Yak: Ateş


Besin Maddeleri
Ambroli: Armut
Drakh: Üzüm
Fısıy: Fasulye
Lİnta: Mercimek
Mamuxa: Böğürtlen
Mandro: Ekmek
Maro: Ekmek
Mayno: Ekmek (laxo)
Phabay: Elma
Rizi: Pirinç
Ron: Tuz
Su: Pani
Xabe: Yemek

Sayılar
Biş: Yirmi
Deş: On
Duy: İki
Efta: Yedi
İnya: Dokuz
İştar: Dört
İştarvardeş: Kırk
İştarvardeşopanç: Kırkbeş
Mila: Bin
Milyoni: Milyon
Oxto: Sekiz
Panç: Beş
Pançvardeş: Elli
Şel: Yüz
Şov: Altı
Şovvardeş: Altmış
Trin: Üç
Trinvardeş: Otuz
Yek: Bir

Takvim
Abreş: Bu yıl
April: Nisan
Bocuk: Aralık
Breş: Yıl
Chon: Ay
Dersi: Gelecek Yıl
Disera: Gündüz
Dives: Gün 
Diyes: Gün
İç: Dün
Kham: Güneş
Masek: Ay(takvim)
Milay: Yaz
Olayer: Öbürgün
Persi: Sonraki Yıl
Ratasa: Gece
Thera: Yarın (Laxo)
Yavine: Yarın
Yivent: Kış

Genel Sözcükler
Bezaxa: Günah
Çor: Hırsız
Doş: Suç
Drom: Yol
Gili: Şarkı
Kher: Ev
Love: Para
Pares: Para
Sastipe: Sağlık 
Saya: Para
Suno: Rüya

Sıfatlar
But: Çok
Buxlo: Geniş
Civdo: Canlı
Khanlo: Kötü 
Mulo:Ölü
Phuri: Yaşlı(kadın için)
Phuro: Yaşlı
Rama: Genç(genel kullanım)
Sano: İnce
Suslo: Islak
Şil: Soğuk Hava
Şudro: Soğuk (Yemek)
Tank: Dar 
Tato: Sıcak
Terni: Genç( Kadın için)
Terno: Genç(erkek için) 
Thulo: Kalın
Uço: Uzun
Xarik: Az 
Xarno: Kısa

Fiiller
Açho: Kal 
Ale: Gel
Beş: Otur
Ca: Git
Canga: Uyandır
Gilav: Şarkı Söylemek
Nerz: Öl 
Paşlo: Uyu
Pi: İç
Tav: Pişir
Turşipe: Susmak 
Uşte: Kalk
xa: ye

Gramer ve Temel Deyimler
Açho Devlesa: Hoşçakal
Amen: Biz
Ca Devlesa: Güle Güle Git
Ci ki yavin: sabaha kadar
Ci ko kher: eve kadar
Ci: kadar
Ekerestar: Evden
Ekereste: Evde
Eveşestar: Ormandan 
Eveşeste: Ormanda
Kadava: Bu (Xorahane) 
Kava: Bu (Laxo)
Kher: Ev
Kiri: Kadın İçin Senin (Laxo)
Kiro: Erkek İçin Senin (Laxo)
Ko: -e
Kodova: Şu (Xorahane) 
Kokher: Eve
Kova: Şu(Laxo)
Koveş: Ormana
Laçi Tumari Rat: İyi Akşamlar
Les Ki: Kadın İçin Onun (Laxo)
Les Kiri: Kadın İçin Onun (Xorahane)
Les Ko: Erkek İÇin Onun (Laxo)
Les Koro: Erkek İçin Onun (Xorahane)
Me isi nom o ...: İsmim ...
Me isinom katar...: memleketim ...'dır 
Me: Ben
Moro mo alav o...: İsmim...
Moro: Benim
Odala: Onlar (Xorahane Lehçesi)
Odava: Erkek için o (Xorahahane Lehçesi) 
Odava: O (Laxo)
Odava: o(Xorahane) 
Odiya: Kadın için o(Xorahahane Lehçesi) 
Okher: Evi
Oveş: Ormanı
Romanes Canes: Romanca Bilir misin (Laxo diyalekti)
Romanes Canesa: Romanca Bilir misin
Sar İ Sinan: Nasılsın
So Kerdan: Ne yaptın
So Kerde: Ne Yaptılar
So Keresa: Ne yapıyorsun
Tori: Kadın İçin Senin (Xorahane) 
Toro Alav Sosi: İsmin nedir
Toro: Erkek İçin Senin (Xorahane) 
Tu Katar İsinan: Nerelisin
TU: Sen
Tumen: Siz
Veş: Orman
Von: Onlar (Laxo Lehçesi)
Vov: Erkek için o (Laho lehçesi)
Voy: Kadın için o (Laho lehçesi) 

Romanes Sözlük-Çanakkale Biga

Aşağıda yer alan Romanes-Türkçe sözlük Çingeneyiz.org ekibi tarafından Çanakkale'nin Biga ilçesindeki sepetçi Romanları arasında derlenmiştir. Siz de bölgenizde yaptığınız sözlük derlemelerini sitemize ulaştırarak yayınlanmalarını sağlayabilirsiniz.

İrtibat: cingeneyiz@yahoo.com

Gerekli Bilgiler:
Bilgileri yollayan kişinin memleketi. Hangi Roman grubuna ait olduğu. Yollanan sözcük ve kalıp cümleler türkçe karşılıkları ile beraber mail adresimize yollanmalıdır.

me: ben

moro: benim

tu: sen

toro: senin

tumen: siz

tumaro: sizin

amen: biz

amaro: bizim

alleste: bunda

ollenge: onlarda

adiya: bu

adala: bunlar

kakiya: şu

kakala: bunlar

kokiya: öbürü

aver: başka

uşte: kalk

uşten: kalkın

mauşte: kalkma

beş: otur

beşen: oturun

mabeş: oturma

mabeşen: oturmayın

naşava: kaçıyorum

naşlas: kaçtı

naşle: kaçtılar

traş: korku

matraş: korkma

tarşando: korkak

natarşala: korkmaz

nacanam: bilmem

nacanla: bilmez

miçay: kızım

moçavo: oğlum

mopral: kardeş

pumengere: kendilerinin

leste: onda

amendoro: bizlerin

amende: bizde

şun: duy

maşun: duyma

kon: kim

kaste: kimde

kastar: kimden

kate: nerde,nereye

katar: nerden

ca: git

ave: gel

ate: burda

mave: gelme

meavel: gelsin

miniavel: gelmesin

minimeaven: gelmesinler

naş: kaç

naşen: kaçın

naşlas: kaçtı

nanaşlas: kaçmadı

nanaşela: kaçmaz

nacanava: bilmem

nacanla: bilmez

aker: söyle

akeren: söyleyin

maaker: söyleme

nakerla: söylemez

akerla: söyler

kakerla: söylüyo

kakerna: söylüyolar

nakerla: yapmaz

şundas: duydu

şunde: duydular

naşundiyas: duyulmadı

naşundas: duymadı

naşunla: duymaz

alav: ad,isim

so: ne

odiya: o

but: çok

xarik: az

ate: burda

atar: burdan

isi: var

nanay: yok

perdi _perdo: dolu

perdiyas: doldu

perdinine: doldular

savi _savo _sar: nasıl

çavo: çocuk

çay: kız

pen: abla

mipen: ablam

buti: iş

mubuti: işim

ordon: araba

peras: laf

paro: ağır

sugo: çabuk

paro: ağır

kali: çay

kalo: kara,siyah

parno: beyaz

loli: kırmızı

pani: su

epana: sular

panardas: ısladı

panarde: ısladılar

saya: para

esaya: paralar

maro: ekmek

emare: ekmekler

habe: yemek

ehabe: yemekler

sokerdan: ne yaptın, nasılsın

sokerde: ne yaptılar

laço _laçi: iyi _ iyiyim

laçe: iyiler

mange: bana

amenge: bize

mangava: istiyorum

mangela: istiyor

mangom: istedim

mangine: istediler

namangas: istemedi

namangle: istemediler

adiya: bu

adala: bunlar

avyas: geldi

avine: geldiler

navyas: gelmedi

navine: gelmediler

ca: git

canen: gidin

giyas: gitti

gine: gittiler

mecal: gitsin

mecan: gitsinler

kacal: gidicek

kacen: gidicekler

nakacal: gitmiyecek

nakacan: gitmiycekler

aço: dur

açon: durun

kaçol: durcak

nakaçol: durmuycak

naçela: durmaz

açaren: durdurun

maçaren: durdurmayın

mecal: gitsin

minical: gitmesin

meaçol: kalsın

miniaçol: kalmasın

adiya: bu

adala: bunlar

mange: bana

amenge: bize

maker: yapma

makeren: yapmayın

kel: oyna

kelen: oynayın

makel: oynama

makelen: oynamayın

kaykella: oynuyor

kaykelna: oynuyolar

nak: geç

naken: geçin

nakle: geçtiler

naklas geçti

tecas: kalalım

minitecaz: gitmeyelim

miniaçon: kalmasınlar

meaçol: kalsın

mecal: gitsin

aço: kal

açon: kalın

naçen: kalsanız

maçon: kalmayın

ovela: olur

novela: olmaz

nakovela: olmuyor

kovela: oluyor

astar: tut

muyas: öldü

namuyas: ölmedi

mune: öldüler

namune: ölmediler

civdi: sağ

nasvalo: hasta

pismara: kedi

rokono: köpek

erokone: köpekler

çirikli: kuş

eçirikla: kuşlar

maçe: balık

emaçe: balıklar

tuvali: sigara

balval: rüzgar

puy: kaş

epuya: kaşları

bala: saç

ebala: saçları

tebala: saçların

sadik: şapka

mosadik: şapkam

şoro: kafan

toşoro: kafan

teşereste: kafanda

pagas: kırdı

pagiyas: kırıldı

paşiyas: yattı

paşardas: yatırdı

odar: kapı

mangin: mal

emangine: mallar

loko: yumuşak

şuko: kuru

cono: insan

ecene: insanlar

biyav: düğün

ebiyava: düğünler

mato _mati:sarhoş

emate: sarhoşlar

rat: kan

erata: kanlar

rati: gece

erata: geceler

pir: yürü

piren: yürüyün

napires: yürüsene

napiren: yürüsenize

mapir: yürüme

mapiren: yürümeyin

pale: arka

palal: arkadan

angal: ön

opre: yukarda

tele: aşağıda

telal: alttan

pirno: uyanık

çori: fakir

çala: vur

çalayen: vurun

maçala: vurma

maçaleyen: vurmayın

çaladiyas: vuruldu

çalade: vurdular

naçalede: vurmadılar

naçaladom: vurmadım

çingar: kavga

çuri: bıçak

rolik: sopa

yiv: kar

birşim: yağmur

panali: ıslak

panaylas: ıslandı

napalaylas: ıslanmadı

mastar: tutma

ca: git

canen: gidin

maca: gitme

macan: gitmeyin

muk: bırak

muken: bırakın

mamuk: bırakma

mamuken: bırakmayın

tecaz: gidelim

minitecaz: gitmeyelim

ker: yap

keren: yapın

makeren: yapmayın

ker: ev

ekera: evler

day: anne

miday: annem

dat: baba

modat: babam

bibi: hala

mibibi: halam

kak: amca

mokak: amcam

mibaba: nine _ ninem

çip: dil

miçip: dilim

eçiba: dilleri

muy: yüz,surat

emuya: yüzleri,suratları

kan: kulak

mokan: kulağım

okan: kulağı

ekana: kulakları

nak: burun

onak: burnu

monak: burnum

vas: el

evasta: elleri

musi: kol

imusi: kolu

emusa: kolları

memusa: kollarım

çank: bacak

miçank: bacağım

meçanga: bacaklarım

teçanga: bacakların

eçanga: bacaklar

pire: ayak

epire: ayaklar

yak: göz

eyaka: gözleri

şukar: güzel

eşukaripe: güzelliği

kaş: odun

kaşta: odun

ekaşta: odunlar

angar: kömür

eangara: kömürler

sasti: tam

sasto: sağlam

TEMEL METİNLER

ROMAN OLMAK NE DEMEKTİR?

Romanlar Balkanlar'da yaşayan en büyük Çingene topluluklarındandır. Roman toplumunun Romanes adı verilen bir dili ve başlangıcı Kuzey Hindistan'a dayanan bin yıllık bir tarihi bulunmaktadır. Romanların en eski ataları uzun yolculuklarına Hindistan'dan başlamış olsalar da Roman Çingeneleri gerçek anlamda bir Balkan toplumudur. Hem Romanes dili, hem de Roman kültürünün diğer özellikleri uzun bir göç sürecinin ardından Balkan topraklarında bugünkü şeklini almıştır.

***

Dünyanın dört bir yanında farklı Çingene kavimleri yaşamlarını sürdürmektedir. Bu kavimlerin ortak özelliği sahip oldukları topraklar, hayvan sürüleri ve geniş orman arazileri ellerinden alındığı için geçimlerini göçebe zanaatçılıkla temin etmek zorunda kalmış olmalarıdır. Roman toplumun ataları da yine kendilerine başka hiçbir alternatif bırakılmadığı için yüzlerce yıl boyunca sepetçilik, elekçilik, kalaycılık, demircilik, müzisyenlik, şifacılık gibi geleneksel Çingene meslekleri ile geçinmek zorunda kalmışlardır. Sanayinin yaygınlaşması ile birlikte geleneksel Çingene meslekleri büyük ölçüde yaygınlığını kaybettiğinde ise az sayıdaki şanslı Roman avukat, doktor, mühendis veya öğretmen olmayı başarabilmiştir. Günümüzde Balkanların her yerinde yaşayan Roman toplumunun büyük çoğunluğu ekmeklerini taştan çıkarmakta, yaşadıkları ülkelerdeki diğer kesimlerin çoğunlukla tercih etmediği düşük gelirli ve en zor işlerde çalışmaktadırlar.



ROMANLARIN TARİHİ

Sanayi öncesi dönemde geçimlerini göçebe zanaatçılıkla karşılayan tüm Çingene kavimlerinin kendilerine ait bir tarihi vardır. Balkan coğrafyasının en kalabalık Çingene gruplarından olan Romanlar da Hindistan'dan Avrupa'ya uzanan zorlu bir göç süreciyle başlayan bir tarihe sahiptirler. Roman toplumuna mensup bireylerin, toplumlarını hedefleyen önyargılar karşısında kişiliklerini ve toplumlarını savunabilmeleri ve kendilerini birlikte yaşadıkları toplumlara daha iyi anlatabilmeleri için bu tarihi bilmeleri büyük önem taşımaktadır.

Roman tarihi yazılı kaynaklardan öğrenilemez. Doğrudan doğruya Roman tarihine kaynaklık edebilecek çok az sayıda yazılı belge bulunmaktadır. Buna karşılık Roman tarihinin en büyük şahidi Roman dili, Romanestir. 1700'lü yılların sonlarından itibaren Romanes dilini inceleyen dilbilimciler bu dilin kimi özelliklerinden Romanların tarihine ilişkin çeşitli sonuçlar çıkarmışlardır. Romanes dilinin Avrupa'da konuşulan diller içerisinde yakın dönem Hint dilleri ile doğrudan ilişkili tek dil olması Romanların tarihinin Hindistan'da başladığını ortaya koymaktadır. Hindistan'da başlayan Roman tarihi, Romanların bir Avrupa halkına dönüşmesiyle devam edecektir.


BEN BİR ÇİNGENEYİM
Tarihin en eski devirlerinden beri korktular bizden. Adımızı Çingene koydular. Farklıydık. Daha yoksulduk. Daha özgürdük. Ama insandık. Tıpkı onlar gibi. Onlar bunun farkında değildi. Bizimle çalışmak, bizimle yaşamak, bizimle konuşmak istemediler. Biz yarattığımız göz nuru zanaatlerle onlara bir yaşam bahşederken onlar şehirlerinin unutulmuş köşelerine attılar bizi. Yoksulluk bitmeyen bir lanet gibi üstümüze çüktü. Çok acılar çektik.

Atalarım, bu haksızlıklardan kurtulmak için her yolu denediler... Haykırarak baktılar insanların gözlerine; bazen yalvararak! "Biz Çingene değiliz, insanız". Bizi kabul edin. Lütfen!

Bugüne kadar kimse onları dinlemedi. Çaresizliklerinin karşısında gülümsediler. Yoksulluklarıyla alay ettiler. Umutsuzluk bir karabasan gibi çöktü insanlarımızın üzerine.

Ben atalarım gibi umutsuzca yalvarmayacağım. Biliyorum ki gerçekten de biz farklıyız! Özgür, hırçın, dayanıklı, güçlü, insancıl, ve yaratıcıyız. Tarihin en barışçı insanlarıyız. Bu yüzden utanmam gerekmiyor.

Evet ben bir dokunulmazım. Acılarımızın verdiği güçle; çirkinlikler, kalleşlikler ve aşağılayan bakışlar dokunamaz artık bana. Temiz yüreğimize değil aşınmış ayakkabılarımıza bakanlar incitemez artık kalbimi. Madem ki binlerce yıldır ölüm tadında yaşadık hayatı; bundan sonra hiçbir güç dokunamaz tertemiz insanlığımızla beslenmiş kutsal özgürlüğümüze. Ben bir dokunulmazım.

Olduğum şeyle gurur duyuyorum. Herkes bilsin! Ben Bir Çingeneyim

ÇİNGENELER KİMDİR?

Çingeneler insanlık ailesinin ayrılmaz bir parçasını oluştururlar. En gerçek ve doğru manasıyla Çingeneler göçebe zanaatçı ataların çocuklarıdır. Tarihin en eski zamanlarından beri kimi insan grupları; tarım veya hayvancılıkla geçinmişlerdir. Çingenelerse çeşitli nedenlerden dolayı göçebe zanaatçılıkla yaşamlarını sürdürmüşlerdir. Biz Çingenelerin ataları; sepet, elek, metal eşya, kalay vs gibi ürün ve hizmetleri meydana getirerek bunları tarım ve hayvancılıkla geçinen diğer toplumlara satmışlardır. Bizim atalarımız diğer toplumlar gibi hayvan sürülerine ve geniş topraklara sahip olmadığından göçebe zanaatçılıktan başka bir geçim imkanı bulamamışlardır. Aslında Çingenelerle Çingene olmayanları birbirinden ayıran yegane fark budur.

Sanıldığı gibi bizlerle diğer insanları birbirimizden ten rengi, ırksal özellikler ya da dil ayırmaz. Esmer Çingeneler kadar beyaz tenli ya da sarışın Çingeneler de vardır. Farklı ırklara mensup Çingene grupları da vardır. Farklı diller konuşan Çingene grupları da vardır. Ama tüm Çingenelerin ortak özelliği atalarının binlerce yıl boyunca göçebe zanaatçılıkla geçinmiş olmalarıdır. Bugün birey olarak bir Çingene hangi mesleği yapıyor olursa olsun, insanlığın ilk zamanlarında atalarının göçebe zanaatçı olması onun da Çingene toplumuna ait olduğunu gösterir.



203 yorum:

  1. ben çok romanca öğrenmek istiyorum lütfen bu dilin konuşulduğu ister yurtiçi ister yurtdışı ama tamamen konuşulduğu yerleri siteye ekleyin lütfen

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. bizim mahallede türkçe bilmeyenler bile var gelin öğretelim sizede

      Sil
    2. hangi mahallesi bunu acaba ? ben balkan romanlardanim ve cok zamanlar gecirdim turkiyede , cok turk roman arkadaslarim oldu ama en cogu romanes konusmadilar , ya bi kac kelime biliordu ama bizim gibi tamamen romanes'de konusmazdilar ,,,, umarim ki turk roman kardeslerimiz bu dilimiz kaybetmeycekler

      Sil
    3. Lari kali cavi kale tuke mari ne anlama geliyor acaba

      Sil
    4. BİZİM OĞLANI SANA ALICAZ GİBİLERİNDEN BİŞEY :D

      Sil
    5. ben sahsen romanım hepsi doğru

      Sil
    6. çank.ayak diyon çanga.ayak böyle olacak

      Sil
    7. Çank bacak anlaminda ayak puro anlamına GELİR

      Sil
    8. Kelimelerin yarısı falan yanlış

      Sil
    9. İyi akşamlar zen kelimesi ne anlama geliyor teşekkür wderim

      Sil
    10. Romanlar 2 ayrılır 1 yerlikalar 2 sepetciler yerlikalar bu dili bilmez sepetciler yani bizler biliyoruz

      Sil
    11. Bizde de sırf kendi dilimiz konuşulur romanca

      Sil
  2. Kelimelerin başlarına -e gelince çoğul mu oluyor? pire-ayak => epire-ayaklar

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben romanım. Bazı kelimeler doğru bazılarına ben bile şaşıyorum doğrusu...
      ................................
      Soruna gelince kelimelerin başlarına e gelince çoğul olmuyor çoğul şöyle oluyor: Bir ayak-ek puro, ayaklar-pire

      Sil
    2. Ben roman olduğum halde bilmem dil nasıl şeydir bu 😁😁

      Sil
    3. Sokersa çey 😂😂

      Sil
    4. laço isiyom tu sokersa ame e husen kera tume sokerna love nanay merla bokatar

      Sil
  3. bu dillerin çoğu yanlış kimden alarak yazdınız bunları sepetçilerin konuşmasına benziyo onlar bize göre romancayı biraz şiveli konuşurlar onlarda türkçede çok geçer bizde geçmez arabacıyız biz arabacı danacılar kalaycılar vaşiler abdalların dilleri güzeldir tamdır sepetçiler yumuşak konuşur çok dilceyi

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sayfanın üstünde yazdığı gibi sözlüğümüz İstanbul'da çiçekçi Romanlar arasında kullanılan Romanestir, siz kendi şivenize ait sözcükleri gönderirseniz onları da yayınlarız.

      Sil
    2. Ben danaciyim izmir tepecik

      Sil
    3. Yanlışı yazmışlar kay canlada yazarı kay nacanlada sepetcideyensa amare çiba değişiçi asıl roma ame siyam çavalen

      Sil
    4. Aynn dogrus vakersa ya amala

      Sil
  4. Romanes nasil ve nerde ogrene bilirim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Romanların ıcıne girip aynı ortamı yasayarak

      Sil
  5. Dil ögrenmeyi cok seviyorum roman degilim ama romanca ogrenmek istiyorum nasil ogrenebilirim nerden?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Beylikdüzü yakuplu roman mahallesinde 😎😎

      Sil
  6. Arkadaşlar bu dilde İSTİKLAL MARŞI'nın 2 kıtasını çevirebilirmisiniz ? lütfen çok önemli

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Baba o nasıl bir istektir onu çevirebilecek nesil bizden 3 kuşak öncesidir heralde hahaha kalmadı artık kimse kimseye öğretmiyo şu son 2 kuşak çocuklarına romanca öğretmiyor daha düzgün türkçe falan filan zaten öğretse de konuşacak kimse yok anne ve babadan başka

      Sil
    2. Sadece bir roman bu isteği gerceklistirebilir ama bu nasil bir istek, bir de cingece yasadigin yere gore degisir mesela biz burada cingeneceyi cok ama cok farkli konisuyoruz

      Sil
  7. Yanıtlar
    1. SEPETÇİLER BİZİM CİNSEYETİMİZ GİBİ BİR ŞEY ONLARIN DİLİ AYRI ARABACILARIN DİLİ AYRI

      Sil
    2. Sepetci calgici kalaycı bunların dili aynı sadece mandacilarin ayrı Esas hakiki roman dili onlara aittir

      Sil
    3. Biz bir taraf laho diğer tqraf mandaci ikisi de başka konuşuyor

      Sil
    4. Mandaci ilk defa duydum nedir mandaci

      Sil
  8. Ben Romanım Az Cok Biliyorum Bunlar Yazılışı Dogru ama okunusu oyle deqil okunusunu yazsanız daha iyi love lovo demek love:para yanlış lovo:para dogru

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Para çipalo anlamındadır

      Sil
    2. Asıl romanca sepetcilerin dilidir

      Sil
    3. bizim bulgaristanda zagoncular diye bir halk var onların diline benziyor babaannem bu dili biliyor bende ondan öğrenmek istiyorum

      Sil
  9. Sayfaya tesadüfen geldim.Öncelikle bunu düşündüğünüz için kutlarım. Elli yıla yaklaşan müzisyenlik hayatım, belleğimde pek çok Roman arkadaşlarımın kullandığı sözcüğün birikmesine neden oldu. Yukarıda verilen listelerde bunların çoğunu göremedim. Kullanım şekilleriyle birlikte bir liste yapmayı düşünüyorum ama beni düşündüren bazı sözcüklerin sinkaflı olduğu. Bunları listeye yazsan bir türlü,yazmasan olmaz. Mustafa Keser, TV de canlı yayında kemancıyı gösterip 'Bu arakadaş çok MİNCARE' diyebiliyorsa hepsini yazsak mı acaba?

    YanıtlaSil
  10. BENDE ROMANIM AMA ARABACIYIM DİL ÇOK BENZİYOR

    YanıtlaSil
  11. evleneceksen gel programinda Solmaz sarkilari raga raga diye bitiriyor. bu raga ne anlama geliyor?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Saçma sapan uydurulmuş bir terim

      Sil
    2. Selam arkadaşlar bende kalaycıyım ama bizde kelimeleri bu kadar kırık uzatmazlar yanı burda çoğu kelimeleri gevelemişsiniz.bende insanım kelimesi bizde şöyle dillenir (meda manuşisiyom ) me.ben demektir. Da.vurgudur manuş insan demektir.isiyom varım demektir.manuşisiyom birleştiği zaman insanım kavramını alır

      Sil
  12. Bende insanım nasıl yazılır

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bende İnsanım-Minda manış siyom.

      Sil
    2. Gördüğüm kadarıyla her bölgede farklı konuşuluyor.manuşun insan demek olduğunu biliyorum.Ben sepetçiyim bizde anlamı me romisinam demek bizde insan rom demek..

      Sil
  13. Güzel bi paylaşım olmuş bunlari burda görmek hoşuma gitti açıkcası TEŞEKKÜRLER (ALİ MEZARCIOĞLU )

    YanıtlaSil
  14. Ranga ne demek

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hint klasik müziği makamları ve melodi bilgisidir. sanskritçede renk, ruh hali, güzellik, melodi, armoni anlamları taşır.

      Sil
  15. Roman içinde ayrı kavim sepeti ve mango

    YanıtlaSil
  16. Roman kısmı sepetci ve mango

    YanıtlaSil
  17. aslında herkes bu ana dilini öğrenmeli ne zararı olabilirki?

    YanıtlaSil
  18. Merhaba ben roman değilim.romanların ünlü babasını google dan araştırırken buraya geldim.ancak bir şey dikkatimi çekti farsça benzeyen çok fazla kelime var acaba sebebi nedir? Farsça(İran dili) da hint avrupa dil ailesine mensup bir dil.siz romanlar kökenini hakkında tam olarak ne düşünüyorsunuz? Ya da bu konu hakkında nerden bilgi edinebilirim. Bazıları size neden kıpti diyor (mısır tarafında yaşayan bir arap kolu) çünkü bir diğer tez de romanların kıptilerden geldiği yönünde(ingilizlerin size gypsy demesini bu şekilde açıklıyorlar.) Ve son bir soru daha roman ve çingene tam olarak ne demektir.yardımcı olursanız çok sevinirim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bence siz tam olarak ne araştıraçanızı bilmiyorsunuz bunları ben size çevaplasamda hiç bir çikarışınızın olaçağını zannetmiyorum

      Sil
    2. romanlada farslarda kürtlerde hint avrupa dil ailesine mensupdur o yüzden dilleri benzer

      Sil
    3. Örnek pergamber efendimizin eşlerinden biriside maria annemiz kıpti idi romandı yani ama mısırdaki kıptiler ise hristiyan kıpti yani tehlikeli kıptiler.

      Sil
    4. biz kıpti soyu değiliz o ingilizlerin yakıştırması bizim uluslararası adımız "singxanexs"
      tüm dünya dillerinde adımız buna benzer lakin sadece ingilizler bize GİPSY yani kıpti demiş

      Sil
    5. bizim ana vatanımız kuzey hindistan tarihin eski dönemlerinde farklı sebeplerden oradan göç edip dünyaya yayılmışız yani dilimiz hint-avrupa dil ailesine mensup kıpti soyundan geldiğimiz doğrudur ama kıpti ile gypsy nin bağlantısı yoktur gypsy mısırın ingilizcesi egypts tan gelir

      Sil
    6. Bu konuda size katılıyorum.

      Sil
    7. sanskritçeye daha yakın hintçede barındırıyor içinde..bir çok dilden etkilenmiş bir dil romanca kıptilerle olan bağlantı ise tamamen yanlış...ingilizlerin yanlış anlamasından kaynaklanıyor..ana vatan hindistanın kuzeyinde pencap bölgesinden dünyaya yayılmış..genel kanı bu..Roman ve çingene aynı şey.. rom,cingano,gitano,zingaro,roma..hepsi farklı bölgelerde aynı şeyi ifade etmekte

      Sil
  19. 'Onsuz asla'
    Cevirirseniz cok sevinirim tesekkurler

    YanıtlaSil
  20. Tovem , Biçem , Ayana Çetleme ga . Bunlar ne demek

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. biçe çocuk demek çetleme ga bakıp durma artık

      Sil
    2. Bizim burda boyle diyolar sokeres nedemek almlnl soyluyorum nayplyodun demek laço tu sokeres eyi sen nasilsin

      Sil
  21. Hintçe'e ne kadar da benziyor.

    YanıtlaSil
  22. ma mitra ne demek yardimci olabilirmisiniz?

    YanıtlaSil
  23. Teşko ne anlama geliyor öğrene bilir miyim ??

    YanıtlaSil
  24. Başgan Bakerme nedemek ne anlama geliyor? acill cevaplarsan ��

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Muhtemelen doğru vakerme olacak. Konuşma demek. Ama tam doğru yazılışı Ma Vaker olmalı.

      Sil
    2. Mamaker oluyo konuşma.

      Sil
  25. Aga ben adalim en guzeL dil biz abdallarn konusmasi bu yazlanlar cogu yabancı polonya romanlarn gonusmasi

    YanıtlaSil
  26. Bi cocuk war bana kortis yada kordis gbi bsi dedi ne demek acabaa romancayms

    YanıtlaSil
  27. Roman kardeşlerim sizleri çok severim saygım vardır çünkü sizde bi insansınız ama hayrabolu da bakkala gitmek bile çok zor 2 roman höyt bakam sizi nereye diyolar ellerinde kürek yarım saat kovalıyolar hayır kaçmasak dayak yicez sorum şu olucak BİZ SİZE NE YAPTIK TA SİZ BİZE BÖYLE DAVRANIYORSUNUZ ? sizin bu bizi sananyici ve ırkçı zannetiğiniz gibi bizde sizi serseri torbacı ve kötü amaçlar için çeteleşen birileri olarak görüyoruz ki bu dediklerim sadece cahiller öyle görüyo sizi ben sizlerin içinde iyi insanlarında olduğunu biliyorum . ve gerçektende bi roman çıkıp desede Merhaba Arkadaş olabilirmiyiz diye Hayır diyemem çünkü sizde bi insansınız şunu anlayın artık etrafınızdakiler sizi temsil ediyor sokakta roman görsek abov diyoruz bunlar bizden para istcek ki istiyolar kaçıyoruz ordan . Bizim sizlere zarar verme gibi bi huyumuz yok aksine sizleri seviyoruz ama lütfen artık şu bize karşı huyunuzu değiştirin size insan değilmiş gözüyle bakanlar cahil insanlar onlara kanıp bizide öyle zannetmeyin Lütfen.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. abi öncelikle merhaba bende roman asıllı türk bir vatandaşım ama saf kan roman değilim abi 5 parmağın 5i birbirine benzemez sonuçta senin dediğine çıkıyoruz insanız insanları ırklarına güre yargılayamazsın bu arada abi sen dedim samimiyetimden dolayı insanlar çingene kürt türk diye ayrılmazlar iyi veya kötü diye ayrılırlar ne mutlu türküm diyene

      Sil
  28. Romanes nedir?Romence ile alakalımıdır?İsoanyolca ile bir il gisi varmıdır?Çünkü bence benziyolar?Ama herşey benim için bir muamma,ınun dışında öğrenilesi bir dil��

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Romanes romanca demektir roman dilinde söylendiğinde romanca denmek istenir

      Sil
    2. Romanes 'te ı i ler kelimenin sonuna geldiğinde kelimeyi sonlandırır yada bütünleştirir tekleştirir ama e a lar kelimenin sonuna konursa çoğullaştırır veya fazlalaştırır

      Sil
    3. Ya ben Edirne karçta oturuyorum pela nın anlamı soyluyomu yoksa başka bişeymi

      Sil
    4. Ya ben Edirne karçta oturuyorum pela nın anlamı soyluyomu yoksa başka bişeymi

      Sil
  29. Ya bende romanım Edirne uzunköprü den bi kelimenin romancasinı bulamadım
    (inci) nedir bilen varmi

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. O incik olabilirmi ayak diye biliyorum ama genede yanilabilirim

      Sil
    2. O kelimenin karşılığı yok

      Sil
  30. Roman Olsun çamurdan olsun

    YanıtlaSil
  31. Roman Olsun çamurdan olsun

    YanıtlaSil
  32. Romanlar aslen kuzey Hindistan kökenli olup bir Hint-Aryan halk'dir. Roman Atalarımla gurur duyuyorum. Ben Y-DNA (Baba tarafı) test yaptim, Test sonucu haplogroup R-Z93'e ait olduğumdu Hint-Aryan Kökenliyim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hayir ,Romanlar Kuzey-Bati Hindistan Turk Kokenlidir!Yaniliyorsunuz!Bu Avrupa Sahte Bilim adamlarinin yalanidir!Romanlar genetik olarak Hindistan değiller, 24 Oğuz Boyu Kıpçaklar/Tatarlar/Hazarlar'dan Türklerdir. Alchons Sveta Huna Eftalide, Hint İskit Saka yani proto Türk genetik olarak Yafes soyundan. Türkler geleneksel olarak Göçebe halktır. Kuzey Satrapları Saka hükümdarları ( Pencap Mathura ) Batı Satrapları Gujarat, Malva, Sanastica, Maharashtra, Rajustan, Madhya ,Pradesh)(Satavahana=Andhra) Bölgelerdeki Saka hükümdarları Sveta Huna Alchon'un Türklerini ilan ettiler. Bozkır Kazak Bozkırları arasındaki arkeolojik kanıt bağlantısı Ortadan Geç Tunç Çağına kadar maddi kültür ve Hindistan'daki Erken Vedik Kültür. Romanların "demirci" olduğu da Proto-Türk uzmanlarından biri olup, Romanların anlattıklarıyla benzerlik göstermektedir. Ve kendi başlarına Hindistan'da değil. İskitler (proto Türkler) aynı zamanda Türkler'in demir/bakır ve altın madenciliği yapıp erittikleri Demircilerdi.

      6. yüzyılın başlarında Türkler Demircilerin Demircileri olarak biliniyordu! Bu proto-Türkler de at hazırlayıcıydılar, daha sonraları "Atçeken" olarak adlandırılan bu Türk göçebe halkları arasında at tüccarları da vardı, bunlar Romanlar arasında at tüccarları.! Romanlar genetik olarak Türk'tür ve hiçbir Hintli Hindistan onların vatanı değil, Türkiye'dir. Romanların zaman çizelgesi, Orta Asya'da Altay'dan Hindistan'a doğru genişleyen Proto-Türkler Saka İskit imparatorluklarına karşılık gelir ve oradan bu Proto-Türkler, Alchons Sveta HUNA, Hazarlardır.
      İskitlerin ve Sakaların kökenleri Türk'tür, ancak Avrupalılar Katolikliğin baskısı ve siyasi etki altında bunu İran'a bağlarlar.(Herodot Tarihci)

      Romanların DNA'sı bilim adamları tarafından uzun süredir kötüye kullanılıyor. Aynısı bu Roman grubuna atfedilen tarih ve etnik köken için de geçerli!

      Sil
  33. Yanıtlar
    1. Nakarala dersen kelimeyi kırarsın dorusu şu (nakerla) anlamı yapmıyor demektir

      Sil
  34. Hahay herkez bizim gibi icden olsa

    YanıtlaSil
  35. -Neden insanların etnik kökeni veya dinsel inançları bazılarını çok rahatsız ediyor ? Geri kalmış ülkelerde, insanları bir birine düşürmenin en güzel yollarından ikisi etnik farklılığı nefrete dönüştürmek ve inançsal farklılığı olanlar arasında huzursuzluk çıkarmaktır. Bunu önlemek mümkün mü ? Evet. Birlikte yaşamayı öğrenip demokrasiyi özümsersek hiç bir sorun kalmaz. Bu ülke her rengi ile bir başka güzel. RENKLER SOLMASIN.
    -Roman (Romanes) dili koruma altına alınmalıdır.
    -Kahramanmaraş'tan tüm dostlara, Kahramanmaraş Göksun Keklikoluk'a, Sivas İmranlı Doğançal'a (Yazıkoya Orté) selamlar.

    YanıtlaSil
  36. -Arkadaşlar, Roman dilinde gün adlarını yazar mısınız ? Yabancı bir internet sitesinde buldum. Ama bu gün adları Türkiye'de kullanılıyor mu, bilgim yok. Şimdiden teşekkürler.
    -Kahramanmaraş'tan tüm dostlara, Kahramanmaraş Göksun Keklikoluk'a, Sivas İmranlı Doğançal'a (Yazıkoya Orté) selamlar.

    YanıtlaSil
  37. Afiyet olsun ne demek

    YanıtlaSil
  38. Arkadaşlar gayet güzel olmuş her iki taraf dilni yani istanbul daki romanlarındili karışık geldi ama bigalı romanların dili biraz bize yakın ben edirne keşan Türkmen köyünden yazıyorum boyle bir sayfa acıldına çok sevindim sadece bir şey rica ediyorum son zamanlarda bizim roman halkı çocuklarına bizim dili yani roman dilini ogretmiyor ama cok büyük yanlış yaptıgının farkında degil lütfen ögretin gelecek nesillere bu dili tasıyalım ve ne olursa olsun aslımızı hinkar etmeyelim kim ne derse desin Biz romanız kim ne derse desin biz cingeneyiz............

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bravo cana cana

      Sil
    2. Abi ben Edirne karaç mahelsin de oturuyorum hala Türkçe bilmeyen 7 9 10 ve büyük insanlar var

      Sil
  39. Kuka mora bari bari so vakerna

    YanıtlaSil
  40. Romanes dili öğrenmek istiyorum

    YanıtlaSil
  41. Eyy bir piymişiz ama şuurumuz nasıl laço 😂👌

    YanıtlaSil
  42. Yılanın romancada ne oldugunu bilen var mı

    YanıtlaSil
  43. Ben romanım ana dilim dır

    YanıtlaSil
  44. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  45. merhaba gül romanca nasıl yazılır söylenir
    teşekkürler....

    YanıtlaSil
  46. merhaba roman dilinde gül nasıl yazılır yada söylenir bilen varmı acaba

    YanıtlaSil
  47. merhaba roman dilinde gül nasıl yazılır yada söylenir bilen varmı acaba mümkünse kalaycı şivesinde :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çeyezz

      Sil
    2. Selam ben kalaycıyım (Lolozi) gül demek (lolo) buda kırmızı demek

      Sil
    3. BiDe sepetciyiz doğru soyledin

      Sil
  48. Bunlar tam net değil eksik yazilanlar var tam romanca değil...

    YanıtlaSil
  49. Arkadaşlar bazılarını anlayamadım. Aman fena değil

    YanıtlaSil
  50. Oniktekiler yanlış cava

    YanıtlaSil
  51. Yanıtlar
    1. çok güzel değil ne güzel demek

      Sil
    2. So ne demek but çok demek yani butsukar vaker

      Sil
  52. Koptu ne demek bilen varmı

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ogtavzino koptu demek. ogtavdo kopuk demek mesela şöyle (kada şolo ogtavzino) yanı türkçe şöyle demek bu iplik koptu kada bu demek şolo iplik demek

      Sil
  53. İzmir Tepecik ten saygılar,Danacılar arasında kullanılan bazı kelimeler ve anlamları şöyledir.
    Kaşuki..kulakları duymayan
    Korori.. gözleri görmeyen
    Bangi.. yürüyemeyen

    YanıtlaSil
  54. Öncelikle bu sayfayı sevdim roman dili dünyanın en eski dilidir biz romanları dünya ülkeleri dışladığından atalarımız ordan burdan derken dünyanın her bir ülkesine dağılmışlar roman dili 8,kabileden oluşur 4 dil anadır diğer dört dil ise tabiri caizse çakmadır.Esas roman dilini eskiye göre mandacılar,kalaycılar konuşur yani şehirler olarak başı Kayseri,İzmir,Antalya,nazilli,Salihli,ödemiş,Denizli,burdakiler öz romanca konuşurlar yani eskiye göre mandacı şimdi arabacıdırlar Edirne,de roman vardır ama romanca,yı bilen fazla insan yoktur gerçeği söylemek gerekirse romanların başkenti kayseridir romanlar dağınık yaşarlar sebebine gelince kendilerine sorsanız kendileride bilmez tek dedikleri şey ben bu memleketten başka bir yerde yapamamder
    AME ROMASİYAM AMARO ÇİP ŞUKAR EK ÇİP ĞASA PASA O DEVLESKE AMARO VASTA PUÇARAS DEVLAM AMEN KANNA KAYNE GACENDAR DUR ASTAR AMENGE BUT KAYNİPE KERDE KALLEN AMANGE KAY KERDE KAYNİPNENDAR TAR TEPENAS.
    Bu dili konuşan esas romanca konuşandır

    YanıtlaSil
  55. Seni seviyorum yada seni yaşatacağım nasıl yazılıyor bilen varmı ?

    YanıtlaSil
  56. Seni seviyorum yada seni yaşatacağım ne demek nasıl yazılır bilen varmı ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. (Tut mangava)seni seviyorum. veya seni istiyorum.yada seni arzuluyorum anlamına geliyor bulunduğun ortama veya durumuna göre anlamlanır.

      Sil
    2. (Tut civdokera) seni yaşatırım demek tut.seni demek civdo. yaşıyor kera.yaparım demektir

      Sil
    3. Tumare rata şukari movel hacon edevlesa ame kalaycıs isiyam amaro çip romanes şukar teaygosiyam mangava tumen romalen moyılostar selami tumenge cavaaaa😁😁😁 sizin günleriniz güzel olsun Allaha emanet olun bizler kalaycıyız bizim dilimiz romanca güzel öğrenelim seviyorum sizi romanlar kalbimden selamlar sizlere gidiyorum😁😁😁

      Sil
    4. Bende türk çeyi yeni oreniyom ana dilim

      Sil
  57. Selam arkadaşlar ben kalaycıyım bizde bizde romanca ALLAH kelimeleri (DEVLAH)-ALLAH demek (Devlam) ALLAHIM (Mo del)benim allahım (mo barodel) benim büyük allahım demektir.

    YanıtlaSil
  58. Çingeneler zamanı filmini izleyen herkes çingeneler hakkındaki fikrini olumlu yönde değiştirir.

    YanıtlaSil
  59. HASIRCILIK MESLEGINI EKLEMEMIŞSINIZ,EDIRNE,KIRKLARELI,TEKIRDAG'DA 1995 YILINA KADAR YAPILAN ROMAN MESLEGIDI VE HALA BU MESLEGI BILEN VAR.

    YanıtlaSil
  60. Aşk sözleri yok mu ya hiç ?

    YanıtlaSil
  61. Bende romanım ama bunları bilmiyorum bazı kelimeleri biliyotum bazılarını da biz değişik anlamda kullanıyoruz. Derav mesela biz yalan anlamında ama yukarda deniz diyor

    YanıtlaSil
  62. Avromaki,avromiki ne demek?

    YanıtlaSil
  63. Ben gadjo filo filmi ile ilgili bir yazı yazacağım. E dergide yayınlanacak. Yazıya Nora Luca şarkısının çevirisiyle başlamak istiyorum. Babana yardımcı olur musunuz

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Godja dilo yönetmen yeni dünya filmin adı sanırsam beyaz fransız çingenesi uzun saçlı çocuk romanların şarkılarını kasete çekiyor avrupa romanyada geçiyor filim bir çocuk ölüyor mezarın üstüne içki döküp oynuyorlar akordiyonla müzik çalan tutti tutti tikelas tekalasta beledas diye bir şarkı söylüyor çok güzel bir filimdi çingeneler zamanı filmi oskar aldı mesela 1987 yapımı olmalı yönetmen emir kustirica müzik goran bragoviç ve ak kedi kara kedi filmi yugoslav filmi bunlar geleneksel roman kültürünü dilini müzigini en iyi şekilde anlatmışlardır bu filimlerde istanbulda en iyi örf ve adetlerini yaşatan balat loncalılardır türkiyede komle trakya bölgesindeki iller ve izmir tenekeli bursa kamberler adana cano lar gibi geçer fakat en iyi roman dilini konuşan geleneksel müzigini balkanlarda yaşayanlardır özellikle sırasıyla yugoslavya ve bulgaristan arnavutluk romanya yunanistandır dili yakın lehçe şive aksanı yakın olanlardır ve dünyada en meşhur ispanyada yaşayanlardır fakat kendine has flamenko rumba şarkı ve dansları vardır klasik gitarda üstlerine yoktur istanbulda ne kadar roman mahallesi varsa gezdim en iyi roman dili konuşanlara istanbul gazi osmanpaşa şafak hastanesinin karşısında küçükköye inen caddenin sağ tarafındaki sokakta sepetçi beyaz romanlarda rastladım ....yugoslavyada en iyi müzik kavadar romanlarıdır bildiklerim bunlar sayğılar yorumlarınızı bekliyorum arkadaşlar bu tarz sayfa düzenliyen arkadaşlara çok teşekkür ederim ve ilgili arkadaşlarada ..

      Sil
  64. MERHABA SELAM NASIL VERİLİR

    YanıtlaSil
  65. Seni çok seviyorum balgözlüm nasıl denir ve sokersa ne demek

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tu but manga gudli tiyak isi
      Sokeresa da ne yapiyosun

      Sil
  66. İns face varmı takip edeceğim

    YanıtlaSil
  67. Romalen cavalen kdala hepsi yanlışa yani hoham yalan

    YanıtlaSil
  68. Gayet güzel ama bunu cekemeyenler ve fitne
    Fesatcilar olacak o yüzden gereği yapılmasını arz ederim

    YanıtlaSil
  69. gendesin mendek bikeme zen kun ne demek

    YanıtlaSil
  70. Çingene medel tut bule bu nedemek?

    YanıtlaSil
  71. Ade ahçon devlesa 🖐️

    YanıtlaSil
  72. benim bildiğim çingenecede "nancanam" yerine "incanav" kullanılır

    YanıtlaSil
  73. benim bildiğim çingenecede nancanam yerine in canav kullanılır aksaan ile ilgili birşey mi?

    YanıtlaSil
  74. Comayı daledinmi istaledim
    Kingler yomatliyo falan filan
    Biçe derler bide bu dil de romancada varmı

    YanıtlaSil
  75. harika biz bile bu kadar bilmiyoruz roman oldugumuz halde

    YanıtlaSil
  76. Her yörenin her bölgenin dil ve şivesi
    Farklı Ma böyle bir dil olmadığını idda eder ve sonuna kadar iddia ederim tamamen
    Uydurmaya yönelik olabilir
    Cumaya ne demek
    Kingler ne demek ki
    Falan filan
    Bice derler
    Romancada
    Yok yok yok yok

    YanıtlaSil
  77. Roman dilinde cukel yazılmış ama yöreye göre kopek rokono denir

    YanıtlaSil
  78. Cingenecede essek ne demek sorabilirmiyim

    YanıtlaSil
  79. Cevap nacava nay @ ne demek

    YanıtlaSil
  80. Bende romanım aydında oturuyorum

    YanıtlaSil
  81. Selime Hollanda26 Ağustos 2022 00:03

    Cingeneler/Romanlarin Hindistan kokenli oldugu Avrupa Amerika Kole ticariler ,Sahte Bilimcilerin yalanidir!Romanlarla ilgili tarih, Avrupalı ​​ve Amerikalı Köle Tüccarları ve Sahte Bilimciler tarafından tahrif ediliyor.ROMANLAR TURKTUR KOKU ISKIT SAKA'KHALAJI,HALACLAR,HUNLAR ,HAZARLAR,TURKLERE DAYANIR TURKTURLER!ISKIT SAKALAR ,HUNLAR TURK KUZEY-BATI HINDISTANA ASIRLARDIR IMPARTORLUKLAR KURMUSTUR,BU TURK SOYU HINDISTANLILARLA ASSIMILE OLMUSLAR BU TURK 'LER DEN KALAN GANGNES INDUS CEVRESINDE VE GUJJARAT,RAJASTAN ,PENJAP BOLGELERINDEN ROMANLAR TURKTUR .

    YanıtlaSil
  82. Selime Hollanda26 Ağustos 2022 00:04

    Moğolların İngilizlere teslim olmasından sonra Avrupa'yı işgal etmek için Türk ordusuyla birlikte Türkler, Romanya tarafından da köleleştirildiler!Romanların dili yüzyıllarca yaşayamaz, bu yüzden Moğol istilasından Avrupa'ya Avrupa'ya gelmişler ve İngiliz Hindistanı döneminde Avrupa'da köle olmuşlar ve köleliğin kaldırılmasından sonra gezgin göçebeler haline gelmişlerdir.
    Romanların dili Hindistan'da olsalar asimile olmuş ve yüzyıllar boyunca bırakılmış olurdu, bu da neden Moğol döneminden önce Hindistan'dan gelmediklerini açıklıyor.
    Romanlar genetik olarak Hindistan değiller, 24 Oğuz Boyu Kıpçaklar/Tatarlar/Hazarlar'dan Türklerdir. Alchons Sveta Huna Eftalide, Hint İskit Saka yani proto Türk genetik olarak Yafes soyundan. Türkler geleneksel olarak Göçebe halktır. Kuzey Satrapları Saka hükümdarları ( Pencap Mathura ) Batı Satrapları Gujarat, Malva, Sanastica, Maharashtra, Rajustan, Madhya ,Pradesh)(Satavahana=Andhra) Bölgelerdeki Saka hükümdarları Sveta Huna Alchon'un Türklerini ilan ettiler. Bozkır Kazak Bozkırları arasındaki arkeolojik kanıt bağlantısı Ortadan Geç Tunç Çağına kadar maddi kültür ve Hindistan'daki Erken Vedik Kültür. Romanların "demirci" olduğu da Proto-Türk uzmanlarından biri olup, Romanların anlattıklarıyla benzerlik göstermektedir. Ve kendi başlarına Hindistan'da değil. İskitler (proto Türkler) aynı zamanda Türkler'in demir/bakır ve altın madenciliği yapıp erittikleri Demircilerdi.

    6. yüzyılın başlarında Türkler Demircilerin Demircileri olarak biliniyordu! Bu proto-Türkler de at hazırlayıcıydılar, daha sonraları "Atçeken" olarak adlandırılan bu Türk göçebe halkları arasında at tüccarları da vardı, bunlar Romanlar arasında at tüccarları.! Romanlar genetik olarak Türk'tür ve hiçbir Hintli Hindistan onların vatanı değil, Türkiye'dir. Romanların zaman çizelgesi, Orta Asya'da Altay'dan Hindistan'a doğru genişleyen Proto-Türkler Saka İskit imparatorluklarına karşılık gelir ve oradan bu Proto-Türkler, Alchons Sveta HUNA, Hazarlardır.
    İskitlerin ve Sakaların kökenleri Türk'tür, ancak Avrupalılar Katolikliğin baskısı ve siyasi etki altında bunu İran'a bağlarlar.Herodot

    Romanların DNA'sı bilim adamları tarafından uzun süredir kötüye kullanılıyor. Aynısı bu Roman grubuna atfedilen tarih ve etnik köken için de geçerli!

    YanıtlaSil
  83. Selime Hollanda26 Ağustos 2022 00:07

    Hindistan, 1947'de İngiliz Birleşik Krallık tarafından Pakistan ve Hindistan'a bölündü. İlk Roma Kongreleri 1971 Londra Roma Bayrağı'nı tanıttı Üst yarıdaki mavi ve alt yarıdaki yeşil, cenneti ve dünyayı temsil eder. Ayrıca Roman bayrağında kırmızı bir çakra bulunur.
    16 Kollu 'Çakra' ile Moğol “Mogol İmparatorluk Mührü” Çakra ile aynıdır.
    Ayrıca bkz. Roman Bayrağı ve Moghol Seal'den Çakra arasındaki Benzerlige

    YanıtlaSil
  84. Selime Hollanda26 Ağustos 2022 00:12

    Romanlar dunya capinda hic bir Hint dininde budizm degildirler .bu da demek ki Romanlar Turktur!Turk Eski diniTengri,ve gelenekleri aynidir.Romanlarin dugunde ekmek bayrak Halaclarda vardi o bolgede aynisi Turk ve Romanlarda var.Gujjarların Orta Asya Türkleri Kazarlar. Hazar Denizi'ne Bahr-e-Khizar dendiği için Khizar, Guzar, Gurjar, Gurjara veya Gujjar olarak adlandırıldı. Hazara adı bölgeye bu Guzara kabileleri tarafından verilmiştir. Hindistanda Gujjar bu Turk Hazara/Gujjar olmus kelimesindendir! Rajput/Jatt/Gujjar .Banjaralar Eski Hun Turkleridir.Daha bircok kabileler Turktur Hindistanda Romanlarin.Bu, Romanların Türk kypcaks/tatars/cepni kabilelerinden türemiş olabileceğini gösterir, çünkü Osmanlı döneminde bu kypchaks/tatars/cepni de dahil olmak üzere bu 24 Oğuz kabilesinin çoğu, güney Sibirya-orta Asya'dan günümüze göç eden göçebe halklardı. Türkiye'de birçok kavim olan Oğuz Türklerinin 24 kavimleri Osmanlı döneminde yörük kavimler olarak gelmişler Türkiye'den de göçebe kavimler Kıpçaklar/Tatarlar/Çepniler olarak Macaristan Bulgaristan Romanya Balkanlar üzerinden geçmişlerdir.
    Hindistan'da genetiğin olduğu diğer isimler de proto Türkler Saka'ya atıfta bulunabilir, çünkü Hindistan'daki Pencap Kuzeybatı satrapları bir zamanlar Türkler tarafından Babür ve / Akhun'un Alchon'ları veya Hindistan onlara Ak Hunlar diyordu. Yani muhtemelen bu Türklerin Romanları Bu İskit-Saka Türklerinin Romanları olduğu tespit edilmiştir.Tarihi ve arkeolojik bulgulara göre Saklar MÖ 1. yüzyılda Orta Asya'dan Kuzeybatı Hindistan'a göç etmiş ve burada kendi imparatorluklarını kurmuşlardır.Bilim adamlarının Roman dilinin Hint-Aryan ile ilişkili olduğunu iddia ettiği dile gelince, bunun nedeni İskit Saka dilinin de Hint dilini içermesi olabilir. Çünkü Romalılar yüzyıllardır kaldıkları ve seyahat ettikleri diller solmuş ve adapte olmuşlardır, bu nedenle Hint Aryan dili Roma genetik atanızla ilgili pek fazla değildir, genetik olarak olası Saka-Skytic proto Türklerindensiniz. Türk Moğol İmparatorluklarının konuşma dili Parsi Iran dilinde idi, Romanların Hint Avrupa dilinin nedeni budur.!

    YanıtlaSil
  85. Selime Hollanda26 Ağustos 2022 00:16

    Romanlar Hindistan'la genetik olarak akraba mı? Hayır, Romanların Türk kabileleri olduğunu düşünüyorum-Romanların tarihi, Avrupalı ​​ve Amerikalı Köle Tüccarları ve Sahte Bilimciler tarafından tahrif ediliyor.
    Cingeneler Hint degil Asil Turk kokenlilerdir Oguz boylarina dayaniyorlar Afsarlar,Hunlara ISkit Sakalara , Khalajlara !Cingeneler asli HINT degil TURKTUR! Bunlar asirlar onceki bizim Sibirya'dan orta asyaya gocen Oguz boylarindan ordan Hindistana goc eden Hunlar'Iskit Sakalardan dir .!Cengiz Hanin Avrupa istilasi ile Romanyaýa Nogay Han olumunden sonra köle olarak kalmislardir,ve bir kismi 'da Ingiltere 1857 'de Baburler'e son verilmistir Ingiltere ve Avrupa ulkeleri Portekiz 1456 'ta ilk Hindistan seferinde bircok Hintlileri Köle yapmislar Trans Atlantik Köle Ticareti denen Ticaretle Avrupalilar Kuzey Dogu Hindistandaki Turk asilli 'lari kole olarak Avrupa Amerika ve dunya capindaki Sömürgelerine sevk etmisler köle olarak!Bu nedenle Cingenelerin tarihi k'ölelikle baslar ,bunlar Avrupalilar Tarafindan Hollanda,Bohemler(Almanya,Macaristan Cekoslsovakya,Norwec-Danimarka ,Silezya ,Ispanya,Italya,bircok somurge ulkeleri Hindistandan kole sevk etmistir Somurgelerine ve Amerika kitasina .Cingeneler Asli Turk kokeni dayanir .Bunlar bizim Kadim Turk Oguz boylaridir!. Birinci kol Kafkaslar ve Balkanlar üzerinden Avrupa’ya , ikinci kol, Pakistan, Afganistan üzerinden Suudi Arabistan, Ürdün, Irak, Mısır ve Filistin’e geliyor.Buralar ”Mogolistan Imparatorlugu idi .Avrupa 1456 ta Portekiz ilk olarak Hint Adasina gidince Avrupa ulkeleri GOA Surrat sehrinden Kuzey-Bati Hindistan’dan kole satilar Trans Atlantic Kole Ticaretinde .Kuzey-Dogu Hindistan'dan bunlar kole olarak dunyaya yayilmistir bir bolumu Avrupa ulkelerinin kolelik doneminde ,ve ikincisi Cengiz Han istilasinda Cengiz Hanin Avrupa istilasinda yer almislar asker i alanlarda burda kole olarak teslim olmuslar Mogol ordusundan Avrupa'da Mogolar Hemen hemen her ulkeyi talan etmisler Polonya Silezya,Italya,Almanya Avusturya macaristan Cekosovakya,Romanya Bulgaristan,Yunanistana a kadar bircok yeri Mogollar istilasina ugrmistir.
    Cingeneler adini ''cingene'' Avrupalilar takmistir her dilde,aslen onlar ''Gocmendir''Turktur!

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. bir roman olarak bunların kanıtlanmasını cidden çok isterim çünkü dışlanıyoruz bazen türküm diyorum inanmıyolar romanlarında türk olduğu kanıtlanması lazım acilen..

      Sil